C++ Programlama Dersleri (Değer Alma ve Değişkenler) #1

Bir önceki dersimizde ekrana yazısal ve sayısal ifade yazmayı göstermiştik. Bu C++ programlama dersimizde, kullanıcıdan değer almayı, değişkenleri ve matematiksel işlemlerin nasıl yapıldığına değineceğiz İNŞÂALLAH.

İlk olarak kullanıcıdan bir değerin nasıl alındığını anlatıp, kullanıcıdan aldığımız değerleri matematiksel işleme tabi tutalım.

Kullanıcıdan değer alma komutumuz
cin>>
Kullanımı
cin>>degisken

Şimdi buradan anlıyoruz ki kullanıcıdan bir değer alabilmemiz için değişkene ihtiyacımız var. Peki değişken nedir ? Değişkenler içerisinde sizin verdiğiniz ifadeleri tutan boş kutular gibidir. Bu boş kutular aslında RAM üzerinde tutulur. Değişkenler, ayrı ayrı tiplere sahiptir. Yani yazısal değerleri barındıran tip string tipi, sayısal değeri barındıran int tipidir gibi.

Bu değişken tiplerini, kırmızı toplar kırmızı kutuya, mavi toplar mavi kutuyu fikri gibi benimseyebilirsiniz. Peki niye  böyle bir şey diye soracak olursanız, cevabını aşağıdaki başlıkta verelim.

Değişkenler Niye Farklı Tiplere Sahip ?

Bunun amacı RAM üzerinde en az yer tutarak işlemi gerçekleştirmektir. Yazısal ifadeleri(string) tutacak olan kutunun boyu sayısal ifadeleri(int) tutacak olan kutudan daha büyüktür. Çünkü alfabede 29 harf varken, sadece 10 rakam bulunmaktadır. Buda bir string ifadeyi RAM’de tutmayı zorlaştırır. Burada verdiğimiz örnek çok doğru değildir. Çünkü rakamlarda string ifade şeklinde yazılabilir buda string ifadelerin barınacağı kutuyu dahada büyütür.

Şimdiye kadar sadece int ve string değişken tiplerinden bahsettik aslında çok daha fazla değişken vardır. Bu yazılımcıyı zora soksa da makine için ne kadar çok değişken o kadar çok performans iyileştirmesi demektir. Tabi eğer kodlar buna uygun yazıldıysa 🙂

Bazı Değişken Tipleri

Değişken AdıDeğer AralığıKapladığı Alan
bool0(false) – 1(true)1 Bit
short-32.768 – 32.76716 Bit
int-2.147.483.648 – 2.147.483.64732 Bit
float(+-)1,5×10^-45 – (+-)3,4×10^3832 Bit
double(+-)5,0×10^-324 – (+-)1,7×10^30864 Bit
charUnicode(tek karakter)16 Bit

Not: float ve double değişken tipleri virgüllü sayı alabilirler. Ayrıca string değişkenler içerisinde char tipinde değerler tutar yani bir char dizisidir.

Örn/ string yazi=”ab”; //16+16=32Bit değer tutar.
Not: string değişkenler en fazla 2.147.483.647 char değeri tutabilir.

Kullanıcıdan Değer Alma

Değişken tiplerinin bazıları öğrendiğimize göre kullanıcıdan alacağımız değer bir değişkende tutabiliriz. Öncelikle değişkenimizi oluşturalım. Yazacağımız programın mantığı şu olacaktır. Kullanıcıdan 2 adet sayı ifadesi alıp bunu int tipinde değişkene atayalım ve kullanıcıya bu iki sayının ortalamasını döndürelim.

#include <iostream>
using namespace std;
int main(){
  //Değişkenlerimizi oluturalım.
  int sayi1,sayi2;
  //Kullanıcıya mesajımızı yazdıralım.
  cout<<"Bir Sayı Girin.";
  //Kullanıcıdan Değerimizi Alalım.
  cin>>sayi1;
  //Kullanıcıya mesajımızı yazdıralım.
  cout<<"Bir Sayı daha Girin.";
  //Kullanıcıdan 2. Değerimizi de Alalım.
  cin>>sayi2;
  //Kullanıcıya sayıların ortlamasını döndürelim.
  cout<<sayi1/sayi2;

  system("pause");
}

Kodların açıklamalarını kod içerisine yorum satırı kullanarak yazdım. Bu sebeple tekrar burada açıklamaya gerek duymuyorum.

Ancak değişken isimlerini rastgele olarak yazamadığınıza değinmek isterim. Yani değişken isimlendirmenin kuralları vardır. Ayrıca aynı tip 2 değişkeni aralarına virgül koyarak tanımlayabilirsiniz.

Değişken İsimlendirme Kuralları

  • Türkçe Karakter Kullanılamaz(Sadece İngilizce Karakter)
  • Başında veya Ortasında Sayı Olamaz ama Sonunda Olabilir
  • İçerisinde _(Alt Tire) Dışında Özel Karakterler Barındıramaz

Not: İsimlendirmeler büyük küçük harflere karşı duyarlıdır. Yani Sayi1 diye oluşturduğunuz değişkeni sayi1 olarak kullanamazsınız.

Umarım dersimiz faydalı olmuştur. Dersimize ait videolu anlatımı aşağıdan izleyebilirsiniz.